lauantai 13. heinäkuuta 2019

Suuri Seikkailu 2019 Episode 9, Käännekohta

12.7.2019

Nyt tehtiin käänös kohti kotia. Matkaa on tullut tähän mennessä 1100 ja 1200 kilometrin väliin. Aamula nautittiin hyvästä säästä ja aamupalloilusta vielä leirintäalueella ja sitten jatkoimme matkaa. Tavoitteena oli ajella johonkin ja katsoa mihin asti jaksetaan.

Lomza

Ensimmäine pysähdys tehtiin Lomzassa. Kävimme paikallisessa ostoskeskuksessa. Auto ei mahtunut parkkiin , koska tarjolla oli ainoastaan parkkihallia, jossa korkeus ei sallinut meitä lähellekkään. Ajoimme johonkin läheisen urheilukentän parkkipaikalle ja kävelimme noin puoli kilometriä keskukseen. Päivä oli vihdoinkin kesäinen ja lämmin ja kauppakeskuksen ilmastointi viilensi hetkeksi kivasti. Lucasille ostettiin vihdoin kengät ja söimme keskusessa poikien kanssa ja jatkoimme sitten matkaa kohti Liettuan rajaa.

Wigryssä taas

Päätimme matkalla, että mennään taas luostarin alueelle yöksi. Se oli aika sopivan päivämatkan päässä meille. Tosin juuri kun oltiin käännytty aloimmekin pohtia, olisiko pitänyt sittenkin jatkaa suoraan Kaunasiin asti. Näin ei kuitenkaan tehty.

Ravintola

Kävimme luostarin ravintolassa vielä syömässä. Ruokalistat oli täysin puolaksi ja tarjoilija osasi hyvin auttavasti englantia. Pyysin häntä suosittelemaan pojille jotain ja pojat saivat lätyt jotka oli täytetty. Itse söin jotain kalaa. Setti kolmelle maksoi 54 Zlotia, joten ei mitenkään hirveän kallis, kun kuitenkin oli ihan kiva ja viihtyisä ravintola. Pojat oli aika villillä päällä ja Ira ei siksi ottanut mitään. Tai sitten vain pelkäsi, että tulee jotain tosi outoa. Hän söi sitten osan Lucasilta jääneestä lätystä.

Iltauinti

Kävin poikien kanssa iltauinnilla. Vesi oli oikein raikastavaa. Lämpötila oli hieman jo laskenut ja siinä mielessä ei olisi enää ollut pakko uida, mutta tulipahan käytyä. Tuulistakin oli. Ruokittavat sorsat ja nokikanat, olivat kadonneet joennekin.

Täällä on ilmeisesti kohtuullisen aktiivinen kanoottiskene. Paljon on kanootinvuokrausfirmoja ja tämäkin ranta oli ilmiesesti joku kanoottivuokraamon ranta noin virallisesti. Joku tässä myös kalasti laiturilla. Laituria ei selvästi ole tarkoitettu uimiseen, koska uimaportaita ei ollut, mutta uimme tuosta rannasta.

Iltafanfaari

Ilta toki päättyi taas aika komeasti, kun kirkon jostain tornista soitettiin taas minun kunniakseni torvifanfaari. Maise