tiistai 9. heinäkuuta 2019

Suuri Seikkailu 2019 Episode 5, NAVi-Alpakoille terveisiä

8.7.2019

Aamulla oli sen verran aikainen herätys, kun naapurien piti päästä matkaan ennen kymmentä. Kuulemma. Puoli kymmeneltä eivät vielä vaikuttaneet olevan hereillä, kun me lähdettiin liikkeelle. Olimme siis heidän lähtönsä esteenä, joten mietimme että lähdemme jatkamaan matkaa samalla, niin päästään ajoissa liikenteeseen. Koputtelin pari kertaa oveeen sanoakseni moikat ja kiittääkseni poikien puolesta Jasperia mukavasta seurasta. Tämän reissun teeman mukaisesti satoi aikalailla kaatamalla, yöllä paukkeesta päätellen tuli myös rakeita.

Zoo Park

Navigaattoriin laitettiin Kaunasista leirintäalue Kaunas Kämp inn, muistaakseni. Joka tapauksessa matkalla tuli vastaan jokin Zoo park ja Dino park. Syötiin ensin jotkut vohvelit "huoltoaseman kahviossa" (itse huoltoasema toki puuttui) ja sen jälkeen mentiin sisään ensin Dino parkiin, mutta kun Gabille, selvisi, ettei olekaan oikeita dinoja tässä puistossa, eikä edes "robottidinoja" totesivat pojat, että mennään katsomaan eläimiä. Suurin osa eläimistä vaikutti ensin aika stressaantuneilta ja kävelivät samoja reittejä.

Paikassa oli kyllä yksi juttu, mikä oli hienompaa kuin suuressa osassa muista eläintarhoista, eli vähemmän vaarallisten eläinten kanssa pääsi samaan aitaukseen ja niille myytiin lipunmyynnissä myös syötettävää. En ole aiemmin näin lähelle päässyt kenguruita, tai valkohäntäpeuroja, noin esimerkiksi.

NAVi tiimille unohdin ottaa kuvan alpakasta. Vaimo otti sen kanssa kyllä selfien, mutta se löytyy jostain muusta internetin syöveristä.

Kaunas

Kylmää oli. Se täytyy sanoa. Mutta leirintäalue oli kyllä huomattavasti parempi, kuin mitä viime reissulla uumoiltiin, kun ajettiin vain ohi. Pesutilat siistejä, paitsi että siistien vessojen ja suihkujen lisäksi oli työmaaparakkivessa/suihkukoppi, joka ei ollut yhtä siisti. Ja luonnollisesti ainoa lämmin suihku oli siellä. Alueella oli myös aika reippaasti Suomalaisia. Tätä ihmettelen taas, kun muistelen jopa kirjoittaneeni viime Ruotsin reissulta ihmetystä sieltä, kun ei ollutkaan kauheasti Suomalaisia oikein missään. Täällä niitä tuntuu olevan. Jostain myös kuitenkin lukenut, että Ruotsi olisi edelleen Suomalaisille tärkeä lomakohde. Ehkä se on sitten vain ne Stokiksen risteilyt.

Kaunasin vanha kaupnki

Illalla kävimme Pizzalla Kaunasin vanhassa kaupungissa. Ei missään nimessä verrattavissa Rigan vastaavaan, toki tänne voinee tulla omalla autollakin. Eli itse olin täysin yliarvioinut tämän kaupungin koon ja siksi myös taisi odotukset olla korekammalla, kuin olisi pitänyt olla. Vanhassa kaupungissa taisi olla jotakuinkin yksi katu jossa oli jotain liikketiä enemmänkin ja ravintoloita. Torin laidalla oli myös rivi ravintoloita ja jälkikäteen ehkä ne parhaimman näköiset ravintolat.

Leirintäalueelta pääsi varsin kätevästi busseilla tänne. Matka maksoi aikuisilta euron. Leirintäalueella opastettiin että lapsista ei tarvitse maksaa ja näin toimiitiin, kun bussikuskit tuntuivat myös ottavan meiltä maksuksi vain kahden euron kolikon kun osoittelin seuruetta.

Vanha linna

Tämä oli jo kiinni, kun pääsimme tounne asti, mutta oli kyllä mielestäni ehkä hienoin nähtväyys tässä keskustassa. Tai no tuolta linnasta näkyvä hieman itselleni Monty Pythonin mieleen tuova iso muraali oli kyllä ehkä paikan hienointa antia ainakin minulle.