keskiviikko 10. heinäkuuta 2019

Suuri Seikkailu 2019 Episode 7, Majawaan

10.7.2019

Aamulla herättiin Wigryn luostarin kupeesta sateisen yön jälijltä. Aamullakin ripotteli aika ajoin. Aamupalalla syötiin vähän mitä jäljellä oli ja pojat kävivät syöttämässä rannan lintujakin, jotak olivat tavanneet iltaisella uintiyritysreissulla.

Matkaan lähdettiin ja päätettiin käydä kaupassa heti Suwalkissa. Hieman kierreltiin ristiin ja rastiin, kunnes löytyi paikka mihin auton sai kaupan lähelle parkkiin ja kävimme kaupassa vuorotellen, koska lapset eivät halunneet lähteä autosta kauppaan. Aikaahan tähän menee toki tuplasti, mutta edes osa hermoista säästyy.

Sitten suuntasimme Iran äidin äidin synnyinkaupunkiin Ostrow Masowieckaan (vai miten tuo kirjoitettiinkaan, pitäisi tarkistaa, vielä jossain välissä) jossa Ira kävi katselemassa paikkoja, kun minä kävin viemässä pojat syömään. Paikallisesta kebabpaikasta itse ostin kebabin ja pojat halusivat hampurilaiset. Hamppareissa unohdin mainita, että vain ketsupia!!!! Virhe! Ei meinannut kelvata kummallekkaan. Kaikenalaista salaattia ja salaatinkastiketta oli, joka ei sitten millään sopinut oikein kummallekkaan. Kaikki raavittiin siis pois ja pojat söivät osan sämpylästä ja pihvistä kompromissina.

Thank you Google

Matkalla  Googlen navigaattori ajatti vähän miten sattuu. Todennäköisesti vika on asetuksissani ja jostain syystä reitinvalinta oli vähintäänkin omituinen. Isommalta tieltä vaihtoi varsin pienlle kinttupolulle. Kymmenen kilsaa oli aika tuskaista menoa, mutta lopulta siitä selvittiin ja katsoimme kartasta itse mihin tässä oikein pitää mennä. Koko alkumatka ajettiin pienten kylien läpi, joten matkavauhti oli aika verkkaistaja kun muistelin, että tässä oli jo viimkesikin motaria ja alkupätkä oli silloin myös työn alla. Ilmeisesti Google lähti johdattamaan meitä kiertotielle heti alussa. Ehkä jotenkin kierrettiin joku tullillinen tie, en tiedä? Vielä ei jouduttu tiestä maksamaan.

Lehmiä tiellä

Niin eilen piti mainita, mutta taisi unohtua. Silloinkin Google ajatti meitä hieman pienempää tietä kuin olis ollut järkevää. Paras reitti Wigryym olisi kai ollut Suwalkiin ja sieltä isompaa tietä. Me mentiin kinttupolkuja, joissa oli lehmävaaaramerkkejä. Syykin selvisi, eli lehmät eivät olleet aitauksissa, tai jos olivat niin samassa aitauksessa kulki myös maantie. Eli lehmät lekottelivat siinä parin metrin päästä asfaltista, ilman mitään niiden tielle kulkemista estävää aitaa. Vielä ei ole nähty tiellä seisovaa ammua eikä siten vaaratilanteitakaan ole syntynyt. Tänäänkin kylttejä näin muutaman, mutta vain yhden lehmän paikassa josta olisi päässyt tiellä itse huomasin.

Haikarat

Haikaroita nähtiin tänään enemmän kuin aiemmin. Mutta vieläkin huomattavasti vähemmän kuin viime reissulla. Tosin viime reissullakin suurin populaatio taisi olla Latvian ja Liettuan länsiosissa, joissa ainakaan vielä ei olla käyty ja näillä näkymin jäävät käymättäkin.

Majawaan

Tämän jälkeen lähdimme ajamaaan ajatuksena, että jäädään nukkumaan johonkin huoltoasemalle matkalla Varsovaan, tai Warsaw:n (Hieman epäloogista, jos käytän Varsovaa, kun Riikasta käytin nimeä Riga. Toisaalta Warsawn taivutus on hankalampaa ja omapahan on blogini, eli jatkossa mennään myös Varsovalla).. Alun perin oli ajatuksena mennä Camping Wokiin, koska ilmeisesti tässä Camping Majawassa olimme jo käyneet viime visiitillä, eikä se mikään huikea tasoltaan ollut, vaikka kallis kylläkin. Silloin ei oikein edes päästy käymään kaupungissa. Nyt kutienkin se olisi tavoite, joten valittiin hetken mielijohteesta se kohteeksi ja ajeltiin tänne. Tänne oli kyllä autolla muutoin helppo tulla, paitsi, että tänne käännytään kohtuu isolta kadulta aika pahassa paikassa ja juuri olin ohittanut pysäkilät lähteneen bussin ja jouduin jarruttamaan aika lailla ja ilmeisesti bussikin ja taisi tuo minulle ehkä jopa töötätä.

Huomenna olis tavoite käydä katsomassa Varsovan kaupunkia ja Vanhaakin kaupunkia. Saa nähdä mitä sieltä löydetään. Kuvien päivitys blogiin olis ajatus tehdä kunhan ehtii ja ehkä vasta, kun ollaan taas rajattoman netin päässä baltiassa. Tosin tältä päivältä ei aamun linnuruokintaa lukuunottamatta tainnut otoksia kertyäkkään.