sunnuntai 19. heinäkuuta 2020

Coronaseikkailu Episode IX. Lappeenranta ja paluu takaisin

19.7.2020

Aamulla heräilimme rauhallisesti ja annoimme muiden hätäillä alta pois ja  pääsimme matkaan siinä puolenpäivän tienoilla. Ennen sitä kävin tarkistuttamassa kaasupullon, kun Purhon leirintäalueella oli joku paikallinen kausipaikkalainen joka tätä oli ammatikseen tehnyt ja omasi edelleen luvat toimenpiteeseen. Tarkastus maksoi kympin ja ennen kaikkea hienoa oli, että tämä tuli tehtyä, eikä tätä varten tarvinnut erityisesti lähteä mihinkään sen kummemmin. Tämä on aikaisemmin osoittautunut aina haasteelliskesi, kun pitäisi löytää tekijä ja vielä aika ehtiä sinne. Hyvinkään sammutinhuoltoon meiltä ei ole pitkä matka, mutta heidän aukiolonsa ei ole ihanteelliset työssäkäyvälle ihmiselle jos oikein muistan. Voi toki olla tekosyitäkin, mutta nyt on kuitenkin hoidettu tämän auton pullon kohdalta vuodeksi ja ensi vuonna pitää ilmeisesti tulla käymään Purhossa tarkastamassa pullo.

Nimismiehen kiharat

Yksi huono puoli Purhon leirintäalueessa on, nimittäin viimeinen kaksi kilometriä on hiekkatietä, joka ainakin nyt oli paikoitelleen inhasti nimismiehen kiharalla. Mikähän tuon aiheuttaa? Onko se paikallisen traktorien renkaat vai kuivuus vai sade, vai kaikki edellämainitut?

Lappeenranta

Päivän ajo oli noin viitisenkymmentä kilometria Lappeenrantaan. Yritimme parkkeerata tutulle paikalle, mutta tuota oli käännetty aikalailla ja tilaa oli todella vähän aikaisempaan verrattuna. Paikalla oli myös pari isoa Saksalaista asuntoautoa, sekä muutama kotimainen. Yhdellä niistä näytti olevan aikamoinen leiri pystyssä ja oikein mootorivene parkissa, en tosin ole varma oliko vieraiden vai isäntäväen.

Hiljaista on

Lähdimme poikien kanssa etsimään jotain pizapaikkaa ja leirintäalueella jo olin kuullut, että Lappeenrannnassa on todella hiljaista, kun ei ole Venäläisiä turisteja. Ja niin ehkä olikin ja kaikista eniten hämmensi se, että suurin osa ravintoloista ja kaupoista olikin kiinni. Vaikka ikkunoiden tekstit muuta kertoivat. Lappuja oli laitettu kyllä, että sunnuntaina ovatkin kiinni. Löysimme kuitenkin ihan kelpo pizapaikan ja saimme vatsamme täyteen.

Uimaan

Sitten päätimme lähteä etsimään uimapaikaa. Kävelymatkan päässä oli varsin mukava Myllysaaren uimaranta jota itse suosittelisin kaikille rantaaktiviteeteista pitäville. Oli rantaa joka soveltui perheen pienemmille toinen ranta oli ehkä optimi vähän isommille ja vielä oli laitureilla aidattu alue jossa oli hyppytornit ja tilaa oli. Kelikin oli todella hieno joten nautimme täysimääräisesti. Ainoa pettymyksen aihe oli torni, joka vaikutti joltain Spedemäiseltä keksinnöltä. Eli tornista tulee leveä liukumäki, jota lasketaan puisilla kelkoilla. Lopussa näytti olevan vielä noin metrin tiputus veteen. En tiedä onko tämän härvelin tarkoitus olla auki josku tiettyinä aikoina mutta sunnuntaina ei ainakaan ollut. Kokeiluun olisi mennyt varmasti. Josku Lappeenrannassa käydessäni olen tämän huomannut ja pistänyt merkille ja haaveillutkin tuon kokeilemisesta ja vieläkään ei tilaisuutta tullut. Ehkä sitten seuraavalla yrityksellä. Lisäksi rannan liepeillä oli lapsielle leikkikenttää ja koripallokenttiä ja rantalentiskenttiä. Eli aktiviteettejakin piisasi.

Yösijaa

Kävelymatkaa tuli ihan sopivasti vielä takaisin asuntoautolle, kun menimme toisenkin niemen linnoituksen ympäri ja kävimme katsomassa hiekkalinna. Oli kyllä paljon vaisumpi kuin edellinen kerta kun tämän näimme. Automme liepeiltä tuli vastaan jokin ”rantojen mies” tai oikeastaan kohtuu nuoren näköinen poikanen. Vähän kävi sääliksikin. Miehellä ei ollut kenkiä ja vaimokin epäili sen nukkuvan ulkona. Mutta vaimo ei kuitenkaan enää tuntenut oloaan turvalliseksi joten päätimme yhteistuumin lähteä takaisin Purhoon, vaikka saunaan emme enää ehtisikään. Eilinen telttasauna oli kyllä hyvä. Ja saunasta tuli järvelle oikein hieno palavan puun tuoksu. Suosittelen. Uuden auton kiinteä sähkömittarikin tuli nyt testattua eilen, ja tänään on taas käytössä. Hieman hankalassa paikassa tuo on usein tarkistella, kun pitää nostaa pöytä pois ja se on siellä Alden takana piilossa kaksoispohjan välissä. Mutta eipä tuo haitanne ainakaan vielä.