maanantai 17. heinäkuuta 2017

Fucking Åmål & On the Rocks

11.7.2017 Tiistai

Tänään oli taas huomattavasti tapahtumatäyteisempi päivä eiliseen verrattuna, joka oli aika paljon Chillailua mökillä. Aamulla tosiaan nautittiin aamupala Jana.-Kaisan ja Mikaelin kanssa ja lähdimme etenemään meille ihan hyvissä ajoin. Mikä toisaalta tarkoitti että saimme siirtymänkin tehtyä "hyvissä ajoin"

Fucking Åmål

Jo Lukas Moodyssonin, muistaakseni, hyvästä leffasta tuttu Åmål valikoitui osittain leffan takia lounaskohteeksi. Paitsi että emme syöneet lounasta. Pojat Lucasin toimiessa kapinakenraalina ilmoittivat, että tänään on McDonalds-päivä. Joten paikallinen tarjonta ei kelvannut. Kyseisiä pellen pitämiä ravintoloita oli matkalla useita tien varressa, mutta viimeinen oli muutaman kymmentä kilometriä ennen Åmålia, eikä jälkeenkään tullut reitillä vastaan. Itse Åmål vaikutti ainakin keskustan osalta varsin sympaattiselta järvenrantakaupungilta. Parkkeerasimme vierasvenesatamaan. Toisella puolen "kanaalia" oli parkissa, ja vähän leiriytyneenäkin, useita asuntoautoja. En tiedä olisiko siellä ollut joku ihan virallinenkin stellplatzi siis.

Kuva Åmålin keskustasta.

Ilmeisesti paikalliset odottelivat sadetta. Hauska idea.

Intersportista Lucasille tarttui jo koulua varten Adidaksen kengät mukaan. Kengistä poika tykkää vähän liikaakin, kun vaikuttavat kohtuu paksuilta ja tällä kelillä eivät ole lainkaan sopivat, mikä ei tunnu mahtuvan kalloon.

Lucasin uudet Addut

Lopulta lounas nautittiin pikniktyyliin ihan mukavalla pysähdysalueella järven rannalla. Ilma oli kohtalaisen tuulinen, eikä yhtään niin kuuma kuin Åmålissa. Lucas olisi kovasti silti halunnut uida, mutta nyt pojat joutuivat tyytymään pelkkään kivien heittelyyn, mikä sekin ainakin omassa lapsuudessa oli äärimmäisen hauskaa ja mielenkiintoista puuhaa.

Parkissa pique nique-alueella

Leivänheiton piirimestaruuskilpailuihin valmistautumista.

For those about to Rock (We salute you)

Åmålista poistuimme aikaisemmin käyttämältämme tieltä ja suuntasimme suoraan länteen kohti rannikkoa. Päivän Lounarista katsottu kohde oli Tanumshedessä olevat kalliokpiirrustukset. Nämä olivatkin ihan hieno kokemus ja museokin ihan kiva. Tuli tehtyä pojillekin ihan sopivan mittaisen oloinen metsäkävely siinä ohessa. Matkailuoppaissakin mainostavat "rock art":na jonka joku voi toki käsittää hieman eri tavallakin.

Kivi 1

Englanninkielinen infopaketti

Kuvia kivestä

Joku hämäräperäinen video aiheesta. Pitäisiköhän katsoa ennenkuin postaa?

Kivi 2

Tuoteseloste englanniksi

Kuvat toisesta kivestä

Kivi 3

Tarina

Autot 3

Tanumshedessä kävimme myös kaupassa, josta löytyi Gabrielin kovasti toivomat Cars 3 autot. Salama (Ikään kuin meillä ei niitä jo olisi tarpeeksi) ja uusi tulokas "Tsäksön Mrsky" (Jackson Myrsky tai Jackson Storm anglokielillä). Alun perin oli ajatuksena hieman keritä etelämmäksi leirintäalueelle, mutta kello alkoi jo olla niin paljon että päätimme jäädä alueelle. Naapurikylä Grebbestadista poimin ruotsalaisesta camping-oppaasta sopivan oloisen alueen. Mutta sepäs ei meitä enää huolinut, kun olivat jo täynnä. Taisi olla ensimmäinen kerta itselläni kun näin kävi. Toki vieläkään en suostu etukäteen mitään varaamaan. Ja olimme toki jo aika myöhään eli seiskan ja kasin välillä liikkeellä.

Tanumshedessä muuten vaikutti kauppakeskuksessa olevan matkaparkki oikein sähköillä. Tosin ainoat parkkeeraamiseen liittyvät kyltit kertoivat, että parkkeeraamisaika olisi maksimissaan kuusi tuntia. En tiedä miten suhtautuisivat jos tuossa yrittäisi olla yötä. Kaksi saksalaista asuntoautoa kaikin puolin vaikuttivat sitä kokeilevan. Niin me päädyimme sitten Grebbestadin pohjoispuolella eli Tanumsheden puolella olevalle toiselle leirintäalueelle. Tämä oli tähän menneessä reissun selvästi kallein ollen yli 400 kruunua johon ei edes kuulunut WIFI. Paikka toki on lähes täysi, joten kysynnän ja tarjonnan lakihan tässäkin määrää ja hyvä niin. Leikkipaikat on vielä katsastamatta, mutta vielä ei ihan totaalista vakuuttavuutta ole paikka saanut tehtyä, vaikkei nyt mitenkään huono olekkaan. Mutta jotenkin kun muistelen Gustavsvikiä Örebrossa, niin vaikka molemmat ovat isoja, niin kyllä se minusta oli huomattavasti symppiksempi alue kuin tämä. No tämä on nyt tämän yön alue. Aamulla katsotaan onko uintikelit. Jos on niin pulahdus ennen kuin jatkamme matkaa katsomaan mitä kaikkea länsirannikolla on meille tarjota.

Foreca

Säät oli tänään hyvin vaihtelevat. Lähtiessä satoi paikoitellen lähes kaatamalla. Pikku hiljaa kuitenkin selkeni ja Åmålissa oli oikeinkin kaunista ja oikein hellettä. Länsirannikolla tuli ensimmäiset pisarat kun käänsimme museon parkkikselle. Välillä sitten on satanut vähän, välillä ei lainkaan ja lopulta vähän enemmän ja nyt taas ei sada. Huomiselle tosiaan toivotaan uintikelejä.

Fiatin muisti palailee pätkittäin

Niin sitten tekniikkapuolen diggareille asiaa. Eli vanha kunnon Fiat toimii taas kuten tahtoo. Tihkukytkin lakkasi joskus puolitoista vuotta sitten toimimasta. Muutoin pyyhkijät kyllä toimii. Minulla oli kuitenkin sellainen havainto, että olisi mahdollisesti jossain vaiheessa pyyhkäissyt kun olin laittelemassa autoa katsastukseen. No päätin kokeilla ja laitoin päälle Hyvinkäällä. Naantalissa pyyhkäisi ensimmäisen kerran, kun olin jo unohtanut koko asian. Toki matkalla käytin pyyhkijöitä muutenkin kun tuolla matkalla myös osittain satoi. No tihkukytkin toimi heti perään Upsalassa pyyhkien jo toisen kerran. Ja tänä aamun jostain omituisesta johdatuksesta se alkoi toimimaan ihan normaalisti. Kunnes viiden minuutin päästä lakkasi taas. Mutta iltapäivälläpä toimi jälleen. Mielenkiintoista. Ei näin binäärejä käsitelleelle miehelle tunnu aukeavan tällainen kvanttitietokonemeno jossa on muitakin mahdollisuuksia kuin ykkönen tai nolla.