maanantai 10. kesäkuuta 2019

Mitähän sitä seuraavaksi?

8.6.2019

Uinti nro. 1

Aamutoimen jälkeen, pojat halusivat heti uimaan. Ja mikäs siinä kun auto on kymmenen metriä rannasta ja keli sen mukainen, että uinti on mitä parhain viilennyskeino.

Tyhmä korjaa

Yöllä oli sen verran lämmin, että peittoakaan ei tarvittu, vaikka luukut oli auki. Toisaalta viime vuodesta viisastuneena, ymmärrän nyt että miten tuo kattotuuletin toimii. En tiedä kirjoitinko jo aiemmin tästä. Viime vuonna diagnosoin, että kattotuuletin on rikki. Tänä keväänä sitten siinä aiheessa kun olin jo alakautta yrittänyt purkaa laitetta että pääsisin testaamaan tuleeko virtaa, päätin mennä katon kautta mittaamaan, koska johdot on sillä puolella ja voila. Tuuletin toimii siis ainoastaan, kun luukku on auki. Noniin nyt tällä reissulla sai tuuletettua sitten illalla sen verran, että nukkuminen ei ollut lainkaan mahdotonta. Toisaalta ehkä vielä tässä vaiheessa kesää yöt eivät ole myöskään niin tukalan kuumia kuin pahimmillaan viime kesänä, vaikkei tosissaan kylmääkään ollut.

Matka jatkui

Artjärvellä olisi ollut siis "lasten treffit" mitkä tavallaan kiehtoi ja kun oli kuitenkin jo löytynyt kavereita ja ihan mukava ruohokenttä pallon potkimiseen, niin asiaa piti miettiä uudestaan. Meillä kuitenkaan ei ollut ruokaa mukana kuitenkaan, joten kaupunkiin pitäisi ajaa ostoksille, joten sinne matka vei ja ainahan voi palata takaisin jos ei tykkääkkään ja huomaa tehneensä virheen.

Ruskovilla

Ruoskovillan tehtaanmyymälä ja tehdas tuli vastaan ihan sattumalta. Viime kesänä käytiin Kuomakoskella katsomassa saapastehdasta, niin käydään nyt sitten tässä, vaikka tällä kertaa se innokkain tähän myymälään olikin töissä. Itsehän en näistä mitään ymmärrä joten jätin ostamatta tällä kertaa.

Purho

Viime kesältä oli muistissoa Purhon leirintäalue ihan mieleisenä muistikuvana, joten kun poikien kanssa keskusteltiin mahdollisuuksista niin tämä sai innostuneen vastaanoton. Ruokaostosten jälkeen suuntasimme siis tuonne.

Uinti nro. 2

Uimaan ehdimme noin kello 17:00, kun kello 18:00 oli saunat. No tältä kastumalta oltiinkin sitten vedessä johonkin seiskanpintaan, jolloin pakotin pojat asuntoautollevähän välipalalle, josta jatkettiin takaisin järveen. Vesi oli mittarin mukaan 24 astetta celsiusta, mutta syvemmällä toki vähän virkistävämpää. Pojat uivat taukoamatta laiturin ja uimalautan väliä. Välillä käytiin lämmittelemässä telttasaunassa, jonka löylyt olivat kieltämättä oikein mukavat. Sauna-aika oli myös kivan riittävä, eli 18-21. Välipalan jälkeen saunoimme ja uimme tuonne ysin pintaan.

Makkarat

Illalliseksi paistoimme taas grillikodassa makkarat ja otimme vähän salaattia, tai ainakin minä. Pojat kävivät välillä trampalla ja kävimme myös Lucasin kanssa pelaamassa erän biljardia.

Mätäkäriset

Jotain ötököitä oli paljon ja purivat kyllä oikein mielellään. Vielä tätä kirjoittaessa kutittaa jaloissa vähän joka puolelta.