tiistai 5. toukokuuta 2015

Well oiled Machine

Priceless

Alun perin olin aikeissa vaihtaa öljypohjan tiivisteen samalla kuin vaihdoin öljyt, mutta kun testailin tuossa pihalla sanomalehden kanssa, niin ei kone kyllä yhtään öljyä vuotanut vaan sanomalehti oli ihan putipuhdas ainakin vajaan vuorokauden seisonnalla. No ei muuta kuin tarvikkeita ostamaan. Motonetistä hain tarvikeöljynsuodattimen, jollainen autossa näytti olevan vanhastaankin, siihen sopivan irrotustyökalun, uuden öljypropun, rutkasti öljyä ja investoin myös öljyn valutusastiaan.

Öljy oli Motonetin kirjoissa tuolle vanhalle Ducatolle suositeltua MaxLife Diesel 10W-40. Auton ohjekirjan mukaan, jos sitä lainkaan oikein tulkitsin, oli öljyntarve 6,4 litraa. Ja kun öljyä myytiin 5 litran tonkissa, niin otin näitä kaksi. Jääpähän lisättäväksi tarvittaessa tai seuraavaan vaihtokertaan. Kustannuksia koko huvista tuli ensikertalaisen Motonetin kanta-asiakkaan 10% alennus mukaan luettuna 108 €uroa muistaakseni. Öljyt oli 35€ per 5 litraa. Tarvike öljynsuodatin 15,90€ ja valutusastia 15,90 €. Sopiva työkalu Öljynsuodattimen irroittamiseen oli 4,90€ ja uusi öljyproppu 5,90 €. Loput hinnasta taisi tulla sitten veroakselin stefasta, jonka olin tilannut kun korjaaja ilmoitti että semmoinen vuotaa, mutta sille ei siis tänään tehdä mitään.

Ja tietenkin apu työssä: priceless.

Nyt palaa proppu

Vanhuksella on nyt takana 266 550 kilometriä. Ohjekirjassa taisi olla että öljynvaihto kannattaisi tehdä kymmenen tuhannen välein. Mukana tulleessa huoltokirjassa ei tuntunut ihan kaikki merkinnät olevan mukana, tai sitten öljynvaihtoa oli viime aikana jätetty hieman harvemmalle. Joka tapauksessa kun minulla tästä ei ollut faktaa niin helpointahan on vaihtaa nuo öljyt niin sitten ainakin tietää missä mennään tällä hetkellä.



Hommaan siis ryhdyin itse isäni suosiollisella avustuksella. Itse en ole koskaan vaihtanut öljyjä, muta vierestä on toki tullut seurattua lukemattomia kertoja. Sekä Pyhäsalmen kaivoksen moottorikerholla kahdeksankymmentäluvulla ja myöhemmin milloin missäkin korjaamolla. Isällänihän kokemusta samasta operaatiosta oli toki lukuisia kertoja vanhoista Saabeista juuri tuolla aikaisemmin mainitulla moottorikerholla ja vähän kai muuallakin.

Työnähän tuo vaikuttaa varsin simppeliltä. Proppu pois ja vanhat öljyt ulos ja vanha suodatin pois. Kun öljyt on valuneet niin uusi suodatin paikalleen ja proppu takaisin ja uudet öljyt koneeseen. Näin siis periaatteessa. Ja ei tuo käytännössä kauhean kauas jäänyt. Ongelmia aiheutti uusi ostamani Motonetissä suositeltu proppu joka oli erillainen kuin vanha. Joten uusi reissu motonettiin ja vaihdoin uuden propun uuteen tiivisteeseen vanhaan proppuun.

Toinen ja isompi ongelma johtui ehkä siitä, että auto ei ollut ihan täysin tasaisella. Ei tuo nyt missään mäessäkään ole, mutta parkkiapaikka vatupassilla katsoessa kai ihan hivenen viettää. Sateella katolle kertynyt vesi tuntuu valuvan vasemmasta takakulmasta alas. No nyt kun tuossa pihalla moottorin aluslevy on hankala ottaa pois ja öljyproppuun ja suodattimeen pääsee kuitenkin helposti käsiksi, kun ovat helpohkoissa paikoissa tässä Ducatossa, eli ihan keskellä ja melkoisen edessä. Niin ei muuta kuin astia alle ja öljyä valuttamaan. Alku sujuikin mallikkaasi kunnes alkoi valumaan ne viimeiset öljyt. Ne eivät enää valuneetkaan suoraan astiaan vaan sinne aluslevyn päälle ja sitä pitkin sitten jostain sieltä taaempaa ulos. Eli sieltä tiputteli ohi astian. Onneksi isäni ei ollut yhtä luottavainen ja varmaankin kokemuksella oli ymmärtänyt levittää alle valmiiksi muovin, joka nyt sitten suojasi ettei kaikki tämä valunut maahan. Eli suurempaa vahinkoa ei pääsyt käymään.

Muutoin loppu osa sujuikin ilman sen suurempia kommelluksia. Ainoa mikä tällä hetkellä vähän vaatii ainakin tarkkailua on tuo öljymäärä. Uusi öljyhän ei olekkaan mustaa, kuten se jonkin aikaa palvellut öljy. Öljynmittatikkua oli siis aika vaikea lukea uusilla "läpinäkyvillä" öljyillä. Koneeseen laitettiin nyt kuusi litraa öljyä. Toivottavasti ei mennyt kauheasti liikaa. Periaatteessa ei siis ainakaan pitäisi olla mennyt liikaa, mutta vaikea nyt tietää onko tuolla ollut jotain vanhoja jämiä pohjalla. Pitää yrittää tarkkailla tilannetta.

Valoa kansalle


Öljyn vaihdon jälkeen tarkasteltiin vielä valoja, koska lähivalot toimivat joko vain toisella puolella tai sitten eivät ollenkaan. Vikaa haettiin jo aiemminkin sulakkeista, polttimoista ja nyt katsottiin myös releitä. Tämän hetkinen valistunut arvaus trial and error-menetelmällä analysoituna olisi se, että vaikka sulakkeet eivät ole palaneet, niin osa/ainakin yksi olisi päässyt jotenkin hapettumaan sen verran, että homma ei pelaa. Tämä arvio siis, koska sulakkeiden paikkoja vaihtelemalla laitteet kyllä saatiin pelaamaan. Olin jo ostanut varalle siis uudet sulakkeet Biltemasta, mutta ne olikin sitten yllätyksekseni hieman liian lyhyitä. Uudet tilalle ensi kaupassakäynnillä ja sitten pääsee testaamaan tarkemmin.

Valothan autossa on kaiken kaikkiaan kohtuu kehnot verrattuna nykyaikaisiin Xenoneihin. Etupuskurissa olevista jäljistä päätellen, jonkinlaiset lisävalot on joskus ollut asennettuna. No ainakin tämän hetkinen aikomus on kuitenkin ajella pääsääntöisesti tähän valoisaan vuodenaikaan, joten tähän investointiin en taida tällä hetkellä lähteä. Monta muutakin parannettavaa kohdetta on tärkeyslistalla vielä edellä.

Karavaanari


Liityin myös SF-caravanin jäseneksi 44 €uron hintaan. Ja tarkoitus olisi vielä investoida 56 €uroa Karavaanarin tiepalveluun, jonka siis tuotta Autoliitto. Tämä voi tulla tarpeeseen ainakin kotimaassa matkaillessa. Ulkomailla tuollainen vastaava kiinostaisi kovasti, mutta tämä palvelu on valitettavasti voimassa ainoastaan 15 vuotta nuoremmilla autoyksilöillä. Mitä nopeasti kyselin vakuutusta hakieassani niin IF:ltä olisi näinkin vanhaan autoon saatavissa kasko, joka käsittääkseni kattaisi hinauskuluja ja matkana jatkamispalveluita. Mutta tämä on toki tuhottoman kallis. Harkitsin tosin sitä, että ottaisin tuon vakuutuksen ainoastaan mahdollisen ulkomaan matkan ajaksi. Sitten irtisanoisin palattuani suomeen. Tämä kuulemma oli IF:n puolesta mahdollista. Joskaan ei varmasti tarkoituksenmukaista. Mutta parin tuhannen euron vakuutus vuosittain ei ole tämän hintaluokan autoon millään järkisyillä perusteltua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti