keskiviikko 13. toukokuuta 2015

Kaasua, komissaario Palmu!

Jääkaappi

Jääkaapin olen nyt todennut olevan särki. Ei toimi 220 V eikä myöskään testin mukaan 12 V. Vikaa lienee ainakin kytkimessä 220V ja Best Caravan liikkeen huoltopäälikkö arveli, että vastukset pitää vaihtaa. Sitten kuulemma toimii. Vastukset ei ihan hirveitä maksanut, joten ehkä tuo tulee vaihdatettua. Sama henkilö kertoi myös että jääkaappi tulee irroittaa ja ottaa pois paikoiltaann, koska muutoin ei pääse käsiksi tuohon vastukseen. Lueskelin hieman aiheesta kaiken varman tiedon lähteestä ja siellä asiantuntijat tiesivät kertoa, että jos luukku takana olisi tarpeeksi iso, voisi onnistuakin. Minun autossani tuo luukku vaikuttaa kyllä kohtalaisen kokoiselta ja kun avasin sen niin koko tuo takaosa kyllä on siitä hyvin käsillä. Täytynee käydä näyttämässä asiantuntijoille. 

Testasin myös samalla tuon kaasujärjestelmän toimivuutta jääkaapissa. Puolipäivää tuo oli päällä ja lämpömittarin ulkoanturin vedin tuonne pakastinpuolelle. Mittari näytti -19, kun aikaisemmilla kokeiluilla on ollut siinä +7 paikkeilla joka lienee se lämpö mitä se tuntuu pitävän tällä kelillä tyhjänä ollessaan. Eli tuo kaasun toiminta vaikuttaa kyllä ihan lupaavalta. Ohjeiden mukaan sitä ei saa kuitenkaan pitää ajon aikana päällä, ja jos liekin voi kova tuulikin sammuttaa, niin eiköhän ajoviima tee juuri saman, joten ajon aikana ei taida toimia tuolla tavalla ylipäätään.

Pitää olla pikkasen pläski. (pläski)


Jonkin verran olen tässä lueskellut keskusteluja asuntoautojen painoista. Ilmeisesti siihen maailman aikaan kun tämä auto on Suomessa ensirekisteröity, oli jonkinasteinen maantapa keplotella painoilla, että saatiin rekisteröity halutunlaiseksi autoksi. Eli usein alle 3500 Kilogramman painoiseksi, jolloin B-kortilla ajo on sallittua. Tämä on ääritapauksissa tehty huhujen mukaan jopa niin, että autot on rekisteröintikatsastettu ilman mitään sisäkalusteita ja nämä on lisätty tämän jälkeen. Myös sama lähde kertoo, että Ruotsissa näitä painoja on syynätty tarkemminkin ja sakkoja rapsahtaa kivasti jos paino ylittyy.

Oma autoni tuntuu toisaan sen verran vankkatekoiselta, että en pidä lainkaan mahdottomana sitä, että tuo paino olisi jo nyt aika tiukilla jos näissä huhuissa on jotain perää. Tämähän selviää toki vain kokeilemalla. Nyt pitäisi keksiä paikka jossa auton saisi punnittua. Paikallinen katsastusasema veloittaisi asiasta 14 €, mutta en ole ihan varma miten he tuon punnitsevat, kun puhuvat että heidän puntarinsa maksimi akselipaino olisi 2000 kiloa. Eli onko tuo tulos luotettava, jos mittava akselit erikseen ja laskevat siitä? Kaatopaikalla olisi sisäänmennessä vaaka, ja kuulemma heitä saisi mittauksen 20 €uron hintaan.

Jossakin auto olisi tarkoitus käydä puntaroimassa, ennen matkoja, että ainakin tiedän missä mennään ja pitääkö auto tai kuski laittaa laihdutuskuurille ennen reissua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti