tiistai 19. toukokuuta 2015

Living in the Fridge


Heavy Fuel

Puntarilla käytiin Lucasin kanssa Hyvinkään Kiertokapulassa ja siellä ystävällinen poika vastasi kysymykseeni ,"osaatko kertoa minulle autoni painon?", että osaan, se on 3350 kiloa, Tarvitsetko lapun. En tarvinnut. Lapun tarvitseminen olisi maksanut 20 €uroa, mutta nyt sain tiedon ilmaiseksi. Tuon pojan mainitseman lapun käyttötarkoitus on toistaiseksi itselleni mysteeri. Voisikohan liittyä johonkin muutoskatsastukseen.

Talar du Svenska


Alkuperäisissä suunitelmissa oli ajella Svea Mamman läpi Tanskaan ja siitä sitten kohti etelää. Tosiaan aikaisemminkin mainitsin tuosta että vaimon kesäloma lyheni, ollen tällä haavaa kaksi ja puoli viikkoa yhtämittaista lomaa, joten olen mielessäni jo haudannut tuon välimeren näkemisen ja mietin, josko vain Ruotsin kiertoajelu. Tanskaan matkaaminen on oikeastaan kohtuullisen hintavaa, joten jos sinne vaivautuu, niin sitten mennään kyllä pidemmällekin kalaan. Ruotsissa on kuitenkin ainakin Karavaanarikeskustelun perusteella muita maita tiukempi valvonta asuntoautojen painon suhteen. Meillä on siis 140 kilogrammaa varaa tuohon  maksimipainoon. Autosta puuttui vielä, vaimo, nuorempi lapsi ja vararengas. Sekä tietysti matkatavarat ja keittiövälineistöä. Eli siis tuossa painossa pysyminen voi olla haasteellista, jolloin joudumme ottamaan tietoisen riskin ja rikkomaan lakia. Niin puhumattakaan, että vesitankit oli tyhjät. Dieseliä oli sentään jotakuinkin piripintaan.

Vad kostar det?

Ohessa husbilskatalogenista löytyvän taulukon ja 19.5.20015 Kauppalehden valuuttamuuntimen perustella lasketut kustannukset, jos Polisen pysäyttää ja määrää puntarille.

  • 3541 - 3592 kg
    • 214,9243 €
  • 3597,1 - 3643 kg 
    • 268,6554€
  • 3648,1 - 3694kg 
    • 322,3865€
  • 3699,1 - 3745
    • 429,8487€
  • 3754
    • jotain enemmän
    • kortti pois

Back up plan

Via Baltica! Tämä on siis nyt vakavassa mietinnässä ainakin toiseen suuntaan. Tosiaan koska siellä ei ole koskaan tullut käytyä, niin vähän polttelisi tuo reittivalinta. Toisaalta Itäblokin maiden maine sekä turvallisuuden, että liikennekäyttäytymisen suhteen vähän jänskättää.Toisaalta hyviä puolia olisi, että tuolla käsitykseni mukaan on edelleen piirun verran halvempaa, ja tosiaan olisi pelkästään uutta nähtävää itsellekin. Lisäksi tuosta olisi helppoa ajella niin pitkälle kuin huvittaa ja katsoa vähän myöhemmin mihin on päästy ja koska kääntyä takaisin Ja toki seikkailua.

Huonoja puolia tosiaan sitten jos auto esimerkiksi hajoaa. Englannikielisen palvelun saamisesta en osaa sanoa mitään. Ja muutenkin tämä skenaario olis mukavampaa jossain hieman tutummassa ympäristössä. Vai olenko minä vain Russofoobikko?

Mustaa kultaa


Tosiaan öljynvaihdon yhteydessä lorahti liikaa öljyä koneeseen. Motonetista löytyi öljynpoistopumppu, jolla öljynmittatikun reiästä saa imettyä tuota möjää pois tarvittavan määrän, tai periaatteessa kai vaikka kaikki. Laite toimii akusta otettavalla 12 V virralla.


Weird Al


Jääkaapin korjaamisesta kävin kyselemässä Best Caravanilla ja kertoivat mitä osa, maksaa, joka ei ollut mitenkään paljoa. Mutta kuulemma tuon osan vaihtamiseen pitäisi jääkaappi ottaa irti etukautta, kun kuulemma tuohon vastukseen ei pääse yleensä helposti käsiksi. Taidan vielä käydä kysymässä uudestaan auton kanssa. Googletuksella löysin oheisen kuvan jonka perusteella


Ihan varma mallista en ole, mutta hyvin paljon samanlaiselta tuo minun jääkaapini tausta näyttää.

Ja vielä kuva hieman kauempaa luukusta.

Karavaanari.orgissa oli siis samaisesta aiheesta keskustelua missä tuo ylhäällä oleva kuva oli, jossa kirjoitetaan:

"Vastus löytyy polttimen yläpuolelta boiler-osasta "villapaketin" sisältä, ts. hormin kupeessa kiinni omassa "putkessa" (toisissa E-luxissa hormi eripuolella, mutta muuten sama tilanne);
Käytännössä vastuksen vaihto ulkokautta on mahdoton temppu, ellei ritilät ole niin suuret, että boileri/pakoputken osalta kaikki auki."
Eli nyt täytyy käydä kysymässä oikein asiantuntijoilta, että onko tämä minun nyt tarpeeksi auki. Osassa autoista näyttäisi olevan vain pienempi luukku ylhäällä ja toinen alhaalla.

Kysymällähän tuokin selviää. Best-Caravanin huoltomies kyllä sanoi, että nämä ovat niin yksinkertaisia laitteita, että kyllä se kuntoon saadaan, kun kysyin kannattaako tätä enää korjata, vai kannattaisiko harkita suoraan vaan uuden ostoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti