tiistai 2. elokuuta 2016

Vesireittejä

30.7.2016



Taas on yö vietetty vanhempien pihamaalla. Lapset nukkuivat sisällä ja vaimo oli kotona, koska hänellä oli koko viikonlopun töitä. Minulla puolestaan ainoat vapaat tänä kesänä on näitä viikonloppuja.


Kylpypäivä



Lauantaina tuli vihdoin ja viimein pestyä auto katosta asti. Keväällä pesin pahimmat liat pois kyljistä, mutta katoltahan valuu aina silloin tällöin sopivan sateen mukana jotain niin että tulee niitä mukavia mustia pystyraitoja. Nyt olin ostanut pesuaineeksi tuossa jo aiemmin keväällä Pinelinea, jolla kattokin puhdistui jo ihan hyvin. Toki vielä jäi parannettavaakin, mutta kyllä tämä nyt jo oli todella selkeä parannus. Ongelma on , että meillä kotonakin on autonpesupaikka, mutta sinne pääseminen tuolla asuntoautolla on sen verran haasteellista jo ajatuksenkin tasolla, että olen jättänyt yrittämättä. Parkkipaikalla olen keväällä pessyt, mutta sinne minulla ei ole ollut käytössäni kuin vettä ämpärissä jolloin tuo huuhteleminen olisi ollut ihan mahdotonta kun olisi saanut kiivetä katolle ja alas vähintäänkin kymmeniä kertoja. Nyt kun katolle sai vesiletkun, ongelmat katosivat heti.


Ja kun tuo Lauantaipäiväkin sattui olemaan ainakin yksi tämän kesän kuumimmista, niin mikäs siinä oli ruiskiessa ja kastuessa. Pikkupojatkin auttoivat oikein mielellään ja ei välillä kasteltiin letkulla milloin ketäkin.


Sisällä ruiskimisesta



Sitten seuraavan ongelmakohdan kimppuun- Eli kuten taisin tuossa Kotka-raportissa kertoa, niin jokin vesijärjestelmässä vuotaa vesipumpun jälkeen. Kun penkin kannen avattua oikein ruiskusi vettä. No tämähän oli varsin helppo diagnosoida. Alkuvalmistelut, eli valmistautuminen vesiruiskuihin ja sitten pumppu päälle. Ja heti lensi vettä. Ja syykin selvisi. Muoviputkeen aika pian pumpun jälkeen on tullut reikä. Kaikesta päätellen veikkaisin että ongelmat johtuvat siitä akkuhaposta. Pätkä on tuossa ennen ensimmäistä poistoventtiiliä pumpun jälkeen,. Poistoventtiilejä on kolme. Yksi ennen pumppua, jolla siis saa tyhjättyä koko vesitankin. Toinen pumpun jälkeen ja kolmas joka ainakin putkista päätellen on linjan päätepiste.


Välissä on muutama teeliitin ja niiden välissä pieniä putkia. Yksi näistä pienistä putkista oli nyt syöpynyt siis puhki ja on uusittava. Samalla vaivalla taitaa olla helppoa uusia muutkin nämä pienet putket kunhan sopivan paksuista putkea vaan löytyy.


T-liittimet irtoavat näemmä varsin helposti painamalla niiden päässä olevaa "rengasta" ja vetämällä putkesta. Kiinitys tapahtuu vain painamalla putki paikalleen. Joku ammattilainen varmaan osaisi heti kertoa liittimen nimenkin, mutta minulla ei moista ammattitaitoa toki ole.


Hyvänä puolena näissä on se, että tässä tulee tämä auton tekniikka pikkuhiljaa itsellekin tutuksi. Ainakin tällä hetkellä olen optimistinen että eiköhän tästä vielä paikat kuntoon saada. Enemmän huolettaa se että kun vesi tuolta tuntui kuitenkin kohtuu nopeasti katoavan vaikka toki pyyhkeillä kuivasinkin, mutta en tiedä onko sitä tullut enemmänkin, että mihin rakenteisiin sitä on tuosta valunut. Toivottavasti nyt kuivuu tuolta lattiasta ainakin jollain aikaikkunalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti