maanantai 11. huhtikuuta 2016

Reppu selkään

Carry All 150 asennus


Nyt kun kevät on tullut ja ulkona alkaa olla sellaiset ilmat, että on oikeastaan jopa kiva olla värkkäämässä jotain tämmöistä säiden puolesta niin vihdoin tuli tähänkin projektiin ryhdyttyä. Ensikertalaisena tässä hommassa ei varsinaisesti sen tarkempaa tietoa, minkälaiset ongelmat edessä on. Se mitä olen ymmärtänyt keskusteluista, niin pitäisi pyrkiä pitämään huoli, ettei vesi pääse reiästä kulkeutumaan rakenteisiin. Lisäksi tietenkin paineen jakautuminen pitäisi ottaa huomioon, ettei teline repeydy seinästä irti.

Tuota konstruktiota oli siis paljonkin miettinyt tässä talven aikana, mutta tosiaan koska ei ollut aiemmin tullut vastaavaa tehtyä niin yleensä aina jokin ongelma nousee esille. Pitkään tuli pohdittua kohtaa mille tuon laatikon sijoittaa. Laatikko pitää olla sen verran ylhäällä, että kaasupulloluukun saa auki totta kai. Ja oikeastaan vielä rajoittavampi tekijä oli peräkoukkuun tuleva polkupyöräteline. Ja että fillarit mahtuu tuonne alle tarvittaessa. Käytettävyyden kannalta puolestaan olisi tärkeää, että laatikko olisi niin matalalla kuin mahdollista. (Ja näin jälkikäteen tätä hommaa kirjoittaessani tulikin sellainen mieleen, että mitä jos joskus vaihtaa erilaiseen peräkoukkuun tulevaan telineeseen, niin mahtuuko se sitten tuonne millään. No näillä mennän) Lisäksi tietenkin esteettisyyden kannalta kokonaisuuden tulisi olla jotenkin symmetrinen. Ja vielä asennuksen kannalta ruuvit pitäisi tulla sisäpuolelle siten, että niiden asentamainen on mahdollista, eli ei saisi nyt ainakaan mihinkään kalusteiden reunaan osua. Tarkkojen ja tieteellisten diplomi-insinöörin sekä tekniikan ylioppilaan suorittamien laskelmien mukaan ruuvit tulisi osumaan sisäpuolella peilikaapin sisälle, vessan seinään. Toisen tangon kohdalla kaikki tulisi jäämään vaatekaapin takaseinään.

Tuumasta toimeen 

Kaikki tarvikkeet oli siis oletettavasti hankittu. Tai tietenkin alumiiniset levyt mitä voisi tuon paineen jakamiseen käyttää auton sisäpuolella uupui kun asennusta alettiin suorittamaan. Mutta oletettavasti muut tarvikkeet löytyisivät. Asentaminen laskujeni mukaan vaati sen verran pitkät ja halkaisijaltaan 6 mm olevat ruuvit, ettei moisia tietenkään ainakaan paikallisesta K-raudasta löytynyt. Ongelman ratkaisin ostamalla metrin mittaisen kierretangon. Tämä maksoi 2,99€. Tästä oli siis tarkoitus pätkiä sopivan kokoisia "ruuveja, jonka kumpaankin päähän oli tarkoitus laittaa lukkomutterit. Lukkomutterin alle laitoin tietenkin aluslevyn ja kohtiin joihin oman statiikan käsityksen mukaan voimat kohdistuvat oli tarkoitus laittaa vielä joku isompi levy tasaamaan sitä painetta laajemmalle aluelle. Tähän käytin lopulta kotoa löytynyttä kaapin takalevyä, josta leikkasin sopivan kokoiset palat. Tätä pitää hieman tarkkailla, miten toimii käytännössä ja vaihtaa mahdollisesti vielä johonkin metalliseen, jos näyttää että ei toimi.


Kuva vessan peilikaappista


Alaruuvi tuli  vessan seinään


Ulkopuolelta ruuvin ja seinän väliin laitoin Sikaflex 221:stä kohtuulisen reilusti ja päälle aluslevyn. Toivottavasti tämä konstruktio nyt sitten pitää veden ulkona eristeistä, vaikka käsittääkseni tämän auton eristeet eivät erityisen herkkiä edes tuolle kostumiselle ole. Mutta parempihan tuo olisi olla kokeilematta.


Isäni avustaa telineen asennuksessa


Ulkopuolelle puolestaan tuli ensiksi aluslevy sitten lukkomutteri ja sitten tuo asennusteline ja sen perään vielä mutteri. Tuota asennustelinettä ei siis voinut vetää suoraan seinää vasten siitä syystä, että ainakin oma logiikkani sanoo että tuo rako on tarpeellinen, koska tuo varsinainen laatikko kiinitetään sitten vielä sellaisella u.raudalla sieltä seinän ja asennustelineen välistä.



Teline alkaa olla jo paikallaan


Toinen kuvakulma

Smooth sailing


Asennus sujui siis loppujen lopuksi kohtalaisen hyvin kunnes... Teline siis on jo nätisti paikallaan. Arvelin että laatikon peseminen olisi helpompaa tehdä vielä kun se on irti. No pesin laatikon ja liimasin kaksipuoleisella teipillä uudestaan takaseinässä olleen kumin joka tulee siis ottamaan vähän painetta vastaan telineestä kiristettäessä nuo kiinikkeet. Näistähän oli toinen edelliseltä omistajalta kadonnut jonnekin, mutta lskin, että puolikas riittää tuosta vanhasta vallan hyvin kummalekin puolelle joten puolitin vanhan keskeltä kahtia ja liimasin palat molempiin kiinityskohtiin.


"Kumipehmuste" asennettuna

Kunnes

Oli tarkoitus sitten nostaa tuo laatikko seinälle ja rupesin laittamaan niitä u-rautoja asennustelineen taaakse ja nehän eivät enää mahtuneetkaan. Ruuveja täytyy siis availla ja ottaa telinettä vähän ulospäin, jotta tuon u-raudan saa tuonne väliin ujutettua.

Eli valmista ei tälläkään kerralla tullut heittämällä. Mutta ei se haittaa. Kesäreissuihin tässä on vielä aikaa ja säätiedotuksetkin lupaavat hyvää tuleville päiville joten eiköhän tuo laatikko saada piankin paikalleen ja sitten pääsee jatkamaan pussimarkiisin asennuksesta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti