sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Super Luigi bros.

Ensihuolto


Ducato on nyt sitten käynyt ensimmäisessä huollossa minun omistuksessani. Hintaa huollolle kertyi 437 € ja osia. Suurin yksittäinen työ oli jakohihnasarjan uusinta ja apulaitehihnat. Lisäksi uusittiin tiivisteitä, kuten kampiakselin etutiiviste, nokka-akselin etutiiviste ja venttiilikopan etutiiviste. 

Homma venyy

Alkuperäinen arvio oli että homma kestää puolisen päivää. Matkan varrella tuli kuitenkin kaikenlaisia mutkia lähtien jo siitä, että auto ei mahtunutkaan Luigin pajan ovesta sisään. Auton huolto siis jouduttiin tekemään ulkona.




Tätlä näyttää 27 vuotiaan autovanhuksen moottoritilassa. Toivotaan nyt että  ZHJ-688 selviää tuosta Mystisestä iästä paremmin, kuin Morrison, Hendrix, Joplin, Cobain Winehouse ....




Käymisääni autossa on kyllä täysin terveen kuuloinen. Siitä en siis itse tällä hetkelllä osaa olla lainkaan huolestunut. Jos jostain niin vaihteistosta kuuluu moottorihjarrutuksella ainakin jonkinasteista rohinaa. Ja muutakin pientä laittoa auto vielä vaaatii. Öljyjä ei ehditty vaihtamaan, kuten oli tarkoitus. Myös öljypohjan tiivistettä suositeltiin vaihdettavaksi. Öljyt uskoisin itsekin osaavani vaihtaa, mutta tuon tiivistehomman annan suosiolla muiden tehtäväksi. Lisäksi vaihtoa suositeltiin, kun ei ole tietoa iästä, ilmanputsarin suodattimelle ja polttoainesuodattimelle. Osat hain jo Motonetistä, mutta niidenkään vaihtoa ei ehditty valitettavasti tehdä. Lisäksi tetävälistalle tulevaisuuteen jäi pari muuta asiaa, mitkä nousivat esille huollon yhteydessä.

Korjausopas


Kirjastosta löysin moisen  Alfamer korjausopuksen Fiat Ducatoon. Tässä oli ihan hyviä ohjeita ja arviot myös toimenpiteiden vaativuudesta. Olenkin ajatellut että ainakin tuon ilmanputsarin suodattimen vaihtaisin ihan itse. Ei näyttäisi olevan kovinkaan kummoinen homma. Klemmari on vain sen verran ruosteessa, että sitä tuskin kannattaa ainakaan takaisin laittaa, joten haen uuden Motonetistä 

Kustannukset

Koska homma venyi yön yli niin joudin lainaamaan Luigilta vielä auton. Alleni sain vanhan Ford Mondeon. Autossa ei juurikaan mitään erikoista kehuttavaa ollut, mutta kehonsiirtimenähän tuo toimi ihan kohtalaisesti. Tästä lystistä sovittiin että maksoin kympin. Kokonaisuutena kustannuksia tuli huollosta 427 Euroa ja osia.

  • Jakohihnasarja uusinta (jakohihan + kiristimet) + apulaitehihna(t):  Osat 161 € Työt 119 €
  • Kampiakselin etuttiiviste, uusinta. Tehty yleistiivisteetstä tiiviste: Työt 60 €
  • Nokka-akselin etutiiviste, uusinta: Työt 23 €
  • Venttiilikopan tiiviste: Työt 30 €
  • Vaihteistoöljyn tarkistus: Työt 8 €
  • Vesiletku uusinta (oma osa): Työt 15 €
  • Sijaisauto 10 €
  • Pientarvitteet 12,45 €
Yhteensä laskua tuli siis 437,35 €

Lisäksi Venttiilikopan tiivisteen ostin itse Motonetistä, samoin kuin tuon vesiletkunkin ja siihen sopivat klemmarit. Niiden ja aiemmin mainittujen polttoaine ja ilmanputsarin suodattimien Motonetin lasku oli vähän päälle 40€.

Seikkailut alkakoon



Autolla on nyt huollosta lähtiessä ajettu siis 265 965 km. Jos huippunopeus on kahdeksankymmentä kilometriä tunnissa, kuten se lain mukaan tällä laitteella on, niin voisi heittää arviona että keskinopeus olisi puolet tuosta. Tällöin autolla olisi ajettu 6649,125 h eli 277,046875 d, eli 0,7695746528 a. Tämä siis ajamiseen käytetty aika karkealla arviolla. Asuminen ja muu autossa vietetty aika päälle. Tästä alkaa sitten meidän seikkailu auton kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti