tiistai 10. heinäkuuta 2018

Kauden Avajaiset 2018

19.5.2018

Amish paradise



Auto on tullut juuri ”huollosta”. Hyvinkäällä ammattikoululla oli korjattavana ja pienen listan toimenpiteistä toimitin, jotka toivoin, että tekisivät. Ainakaan kaikkia eivät ehtineet, tehdä ja vaihteistoöljyn vaihto jäi hivenen puolitiehen, eli siellä oli öljyä laitettu se virallinen määrä. Mukaan sain vielä puoli litraa öljyä, joka pitäisi lisätä omatoimisesti, kunhan saisi otettua selvää, että miten tuo operaatio tapahtuu. Mittatikun reiästä, kuulemma, mutta kun vaihteisto sattuu oleman minun kaltaiselleni amatöörille hieman hankalahkossa paikassa. Päällä on ilmanputsaajankotelo, jota itse myös yritin vaihtaa useaan otteeseen tuloksetta, kun en saanut sitä auki enkä uskaltanut ottaa poiskaan, kun siinä menee niin monenlaista letkua ja johtoa. Epäilys on, että jos minä sitä rupean irrottamaan, niin jotain muuta hajoaa.

Toinen isompi homma mitä kyllä ehtivät tutkimaan, mutta eivät saaneet ratkaistua oli tuo lämpenemisilmoitusvalo. Kertoivat, että lämpömittari kyllä toimii heidän mielestään loogisesti. Että sähkövika mitä ilmeisimmin. Tässä on amatööri autonomistaja vähän ymmällään, että miten näiden kanssa tulisi tehdä. Eli mikäli nyt olen ymmärtänyt oikein, niin ajoa ei suositeltu täältäkään millään tavalla rajoittamaan kuten ei Ruotsalainen Falckin huoltomieskään. Että kai sitten ajetaan vaan ja etsitään samalla jostain autosähkömies. Jos se tuolle jotain osaisi tehdä. Karavaanarit.orgista olen vian perään kysellyt ja ihan päteviä vastauksiakin saanut, mutta mikäli nyt oikein ymmärrän, niin tuo paikka missä anturi on on moottorin takana. Tähän täytyy syventyä jossain vaiheessa vähän tarkemmin, jos vaikka löytyisi.

Euro League

Mutta on autolla ajettukin. Poikien Euroliiga-avausturnaukseen ja takaisin. Eli varmaan noin kymmenen kilsaa. Matsit eivät olleet päivän ensimmäisiä, joten parkkipaikalta löytyi jotakuinkin yksi paikka ja vieressä oli jo valmiiksi asuntoauto ja toisella puolellakin auto. Että melkoisen tiukkaan paikkaan piti parkkeerata ja tarkasti ja aikaakin siihen kului. Mutta saatiinpa auto lopulta paikoilleen. Avajaisturnauksen jälkeen syötiin vielä eväät autossa.

Jäitä kaappiin


Jääkaappiakin tuli fiksattua pakoputken osalta. Jääkaapin pakoputkesta on puuttunut koko omistuksen ajan jonkinlainen kappale, joka ohjaa pakokaasut jääkaapin pakoputkesta pihalle. Tähän mennessä on mennyt vain jääkaapin taakse, jossa on toki ritilä ulos, suora pakoputki ylös katolle ja tuo pakoputken poistoaukko. Puuilosta löytyi viimein sopivaa taipuisaa putkea, joka on myös palon kestävä, jottei tarvitse stressata. Eli ihan käsittääkseni tuo oli tarkoitettu pakoputkeksi ainakin italialaisten merkintöjen mukaan. Sellaista metallista haitariputkea. Siitä tuon sai muotoiltua parilla klemmarilla ja yhdellä lisäputken pätkällä. Pakoputki oli toki juuri saman mittaista kuin alkuperäinenkin pakoputki eli ulkohalkaisija oli 30 mm. Ongelman ratkaisin tosiaan rautasahalla tekemällä loven haitariputkeen, jolloin tuota saa sopivasti levitettyä. Sitten klemmarilla kireälle ja tiiviimmäksi.

Pakoputkihan ei ole itseasiassa täysin umpinainen yksikkö. Tuollaisessa vinossa t-haarassa, josta tämä uusi haitariputki lähtee, toinen pää, joka menee siis alaspäin, on myös avoin, eli periaatteessa sieltäkin savua voi tulla. Ja jos tuo toinen putki on tukossa, niin varmaan tuleekin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti