19.5.2018
Amish paradise
Auto on tullut juuri ”huollosta”.
Hyvinkäällä ammattikoululla oli korjattavana ja pienen listan toimenpiteistä
toimitin, jotka toivoin, että tekisivät. Ainakaan kaikkia eivät ehtineet, tehdä
ja vaihteistoöljyn vaihto jäi hivenen puolitiehen, eli siellä oli öljyä
laitettu se virallinen määrä. Mukaan sain vielä puoli litraa öljyä, joka
pitäisi lisätä omatoimisesti, kunhan saisi otettua selvää, että miten tuo
operaatio tapahtuu. Mittatikun reiästä, kuulemma, mutta kun vaihteisto sattuu
oleman minun kaltaiselleni amatöörille hieman hankalahkossa paikassa. Päällä on
ilmanputsaajankotelo, jota itse myös yritin vaihtaa useaan otteeseen
tuloksetta, kun en saanut sitä auki enkä uskaltanut ottaa poiskaan, kun siinä
menee niin monenlaista letkua ja johtoa. Epäilys on, että jos minä sitä rupean
irrottamaan, niin jotain muuta hajoaa.
Toinen isompi homma mitä
kyllä ehtivät tutkimaan, mutta eivät saaneet ratkaistua oli tuo
lämpenemisilmoitusvalo. Kertoivat, että lämpömittari kyllä toimii heidän
mielestään loogisesti. Että sähkövika mitä ilmeisimmin. Tässä on amatööri
autonomistaja vähän ymmällään, että miten näiden kanssa tulisi tehdä. Eli mikäli
nyt olen ymmärtänyt oikein, niin ajoa ei suositeltu täältäkään millään tavalla
rajoittamaan kuten ei Ruotsalainen Falckin huoltomieskään. Että kai sitten
ajetaan vaan ja etsitään samalla jostain autosähkömies. Jos se tuolle jotain
osaisi tehdä. Karavaanarit.orgista olen vian perään kysellyt ja ihan päteviä
vastauksiakin saanut, mutta mikäli nyt oikein ymmärrän, niin tuo paikka missä
anturi on on moottorin takana. Tähän täytyy syventyä jossain vaiheessa vähän
tarkemmin, jos vaikka löytyisi.
Euro League
Mutta on autolla ajettukin.
Poikien Euroliiga-avausturnaukseen ja takaisin. Eli varmaan noin kymmenen
kilsaa. Matsit eivät olleet päivän ensimmäisiä, joten parkkipaikalta löytyi
jotakuinkin yksi paikka ja vieressä oli jo valmiiksi asuntoauto ja toisella
puolellakin auto. Että melkoisen tiukkaan paikkaan piti parkkeerata ja tarkasti
ja aikaakin siihen kului. Mutta saatiinpa auto lopulta paikoilleen. Avajaisturnauksen
jälkeen syötiin vielä eväät autossa.
Jäitä kaappiin
Jääkaappiakin tuli fiksattua
pakoputken osalta. Jääkaapin pakoputkesta on puuttunut koko omistuksen ajan
jonkinlainen kappale, joka ohjaa pakokaasut jääkaapin pakoputkesta pihalle. Tähän
mennessä on mennyt vain jääkaapin taakse, jossa on toki ritilä ulos, suora
pakoputki ylös katolle ja tuo pakoputken poistoaukko. Puuilosta löytyi viimein
sopivaa taipuisaa putkea, joka on myös palon kestävä, jottei tarvitse
stressata. Eli ihan käsittääkseni tuo oli tarkoitettu pakoputkeksi ainakin italialaisten
merkintöjen mukaan. Sellaista metallista haitariputkea. Siitä tuon sai
muotoiltua parilla klemmarilla ja yhdellä lisäputken pätkällä. Pakoputki oli
toki juuri saman mittaista kuin alkuperäinenkin pakoputki eli ulkohalkaisija
oli 30 mm. Ongelman ratkaisin tosiaan rautasahalla tekemällä loven
haitariputkeen, jolloin tuota saa sopivasti levitettyä. Sitten klemmarilla
kireälle ja tiiviimmäksi.
Pakoputkihan ei ole itseasiassa
täysin umpinainen yksikkö. Tuollaisessa vinossa t-haarassa, josta tämä uusi
haitariputki lähtee, toinen pää, joka menee siis alaspäin, on myös avoin, eli
periaatteessa sieltäkin savua voi tulla. Ja jos tuo toinen putki on tukossa,
niin varmaan tuleekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti