1.4.2019
Tekemättömiä internetin huoltotöitä
Ensimmäisenä huomasin, että on tainnut jäädä viime loppukesäväsymyksessä kokonaan lisäämättä kuvia kesälomareissulta. Täytyy katsoa mistä arkistosat noita löytyisi vähän tuohon tarinoiden tueksi.Auton kaivaminen kinoksesta
Loppukesä taisi mennä enemmänkin mökkeilyn merkeissä ja tätä kirjoittaessa autosta on ehtinyt leimakin jo vanhentua. Sille ollaan toki jo tekemässä ainakin jotain.Talvella autolle ei tapahtunut juuri muuta, kuin että lumikinoksia on tiputeltu katolta silloin tällöin. Talvi oli kyllä monellakin tapaa melkoisen hyvä. Välivuodenajoista en niin pidä, toki kevät on ihan ok, koska siinä on jotenkuin koo ajan läsnä lupaus kesästä. Syksy puolestaan ei ole kuin pimeää, märkää ja todellisuutta kylmempää tunnetta. Onneksi vielä toistaiseksi ainakin ilmasto sallii lumen tulen Hyvinkään leveyspiireillekin. Usein on tullut ilmoista myös kitistyä, mutta täytyy sanoa, että nyt on kyllä ollut todella hyvä puolitoista vuotta. Viime talvi jo oli hyvä. Pakkasia riitti melkoisen myöhään, vaikkei ihan poikkeuksellisen luminen talvi ollutkaan. Tämä vuosi puolestaan oli hiihtoloman aikoihin sattunutta plussakeliaaltoa lukuunottamatta pelkkää talven hienoutta valkoisine jouluineen. Laskttelu Sveitsissä(Hyvinkäällä, ei siellä maassa) on vienyt niin paljon aikaa, ettei ole paljon muuta vapaa-ajalla miettiä. Ajatus siitä, että silloin on mentävä kun kelit sallii, on jo parina talvena kostautunut siten, että hetkiä rinteessä lasten kanssa on tullut roimasti. Tälle kaudella hommattu kausikortti Lucasille myös varmasti edesauttoi tätä asiaa.
Keväthuolto
Mutta nyt tosiaan lumet sulaa valtavalla vauhdilla. Asuntoautoon on laitettu akku takaisin paikalleen ja latailtu ja alettu sisältä pienimuotoiset korjaustoimet. Eilen fiksasin takasänkyjen luona olevan kasettiverhon, jota nukkujat ovat jossain vaiheessa pahoinpidelleet. Jousista oli kadonnut kokonaan veto. Kasettiverhon avaaminen ja rulline pois ottaminen paikoiltaan, sekä uusi kiristys teki toivotun tempun. Toki siitä miten paljon jännitystä kannattaa laittaa jäi arvoitukseksi. Ranne,mitalla nyt mentiin ja katsotaan joutuuko operaation tekemään jossain vaiheessa uudestaan.Verho oli pienesti repeytynyt, jonka nyt paikkasin jesarilla.Toiselta puoleltahan tuo on tuollaista lämpöä heijastavaa folioväritystä, joten tuo jesse uppoa tuohon väritykseen ihan kohtalaisesti. Toiselle puolelle laitoin varmuudeksi sentin kaistaleen, ettei repeydy uudestaan/lisää.Putkiremppaa
Lisäksi pitkällinen putkiremontti otti askeleen eteenpäin. Hieman jouduin lisää ottamaan alkuperäisestä putkesta vielä pois, koska vaikutti hieman hauraalta. Vielä puuttuu yksi letkun kiristin ja ehkä tuonne väliin pitää laittaa putkimiehen teippiä, vai mikä nyt onkaan sellainen tiiviste. Sitä en kuitenkaan taida tehdä ennen ensitestiä ihan siitä syystä, että nyt en ole sataprosenttisen varma menikö letkut oikein päin. Eli letku menee pumpulta ensinsuihkulle ja jatkaa sieltä lavuaarin kautta Aldellepäin. Mutta kun Aldelta tulee myös lämminvesi pois tuonne samaan paikkaan, jossa on poistoventtiilit. Eli nyt en ole varma onko letkut oikein päin vai yritänkö syöttää paineella takaisinpäin tuota vettä. Testaaminen lienee ainoa vaihtoehto, koska letkut menevät istuinkopasta suihkun alle samassa eristepötkössä, eikä niissä ole moderneja punainen ja sininen värikoodauksia. Jos valistunut veikkaukseni meni oikein, niin siinä tapauksessa homma on bueno ja vaatinee vain tuon varmuuden vuoksi tiivistämisen liittimien kohdalta. Muutoin vaatii kahden letkun uudelleenmitoituksen ja asennuksen.Vielä on todo listalla käynnistysakun lataaminen, ja öljyjen vaihto, nyt ainakin ennen kuin yritetään katsastusta. Katsastuksen jälkeen sitten vikalista korjataan.
Ne uudet tuulet
Uuden auton pohdintaa
Tosiaan ajatus seuraavasta asuntoautosta on herännyt pikkuhiljaa ja kun nämä finanssiasiat pikkuhiljaa taas selkeytyivät, niin autokuumekin on kasvanut. Haussa on siis uusi perheenjäsen. Vanhaa ei olla mielellään hylkäämässä, mutta edistys etenee.Seuraavalle asuntoautolle asetettuja toiveita/ vaatimuksia edelliseen verrattuna.
1. Iso takatalli
2. Kantavuutta ja todennäköisesti ainakin enemmän kuin 3500 kg kokonaispaino, koska haluaisin että ainakaan ei tarvitsisi stressata auton ylipainosta. Tämä siis ei pelkästään paperien mukaan vaan todellisessa elämässä. Nykyisessäkin on kantavuutta paperilla ihan riittämiin, mutta IRL homma on vähän toinen.
3.Paremmat maisemien katselumahdollisuudet takapenkkiläisillle (Mielellään siis integroitu)
Lisäksi jo vanhoja tuttuja vaaatimuksia, joista en tingi tässä tapauksessa missään olosuhteissa. Neljä valmista petipaikkaa (Integroidun ollessa kyseessä roikkupeti lasketaan myös tällaiseksi). Turvavyöt vähintään neljälle matkustajalle ja että auto on myös rekisteröity neljälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti